Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Poznania

UCHWAŁA NR XX/172/V/2007 RADY MIASTA POZNANIA

z dnia 28 sierpnia 2007 r.

na podstawie: ( http://bip.city.poznan.pl/bip/public/bip/uchwaly.html?co=print&uc_id_uchwaly=18610&p= )


w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Poznania

Na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236 poz. 2008, z 2006 r. Nr 144 poz. 1042) Rada Miasta Poznania uchwala, co następuje:

Rozdział I

PRZEPISY OGÓLNE

§ 1

Uchwała określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Poznania.

§ 2

Ilekroć w uchwale jest mowa o:

  1. ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2005 r. Nr 236 poz. 2008, z 2006 r. Nr 144 poz. 1042);
  2. Planie Gospodarki Odpadami dla Miasta Poznania – należy przez to rozumieć Plan przyjęty uchwałą przez Radę Miasta Poznania;
  3. Wojewódzkim Planie Gospodarki Odpadami – należy przez to rozumieć Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Wielkopolskiego;
  4. właścicielach nieruchomości – rozumie się przez to także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością;
  5. odpadach komunalnych – rozumie się przez to odpady powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady niezawierające odpadów niebezpiecznych, pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych;
  6. odpadach medycznych – rozumie się przez to odpady powstające w związku z udzielaniem świadczeń zdrowotnych oraz prowadzeniem badań i doświadczeń naukowych w zakresie medycyny;
  7. odpadach ulegających biodegradacji – rozumie się przez to odpady, które ulegają rozkładowi tlenowemu lub beztlenowemu przy udziale mikroorganizmów;
  8. odpadach zielonych – należy przez to rozumieć frakcję odpadów ulegających biodegradacji, powstających w wyniku pielęgnacji i uprawy ogrodów i terenów zielonych;
  9. odpadach kuchennych – należy przez to rozumieć frakcję odpadów ulegających biodegradacji, powstających w procesach przygotowania potraw,
  10. odpadach z remontów – należy przez to rozumieć frakcje odpadów powstających w wyniku remontów w gospodarstwach domowych;
  11. nieczystościach ciekłych – rozumie się przez to ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych;
  12. zbiornikach bezodpływowych – rozumie się przez to instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstawania;
  13. stacjach zlewnych – rozumie się przez to instalacje i urządzenia zlokalizowane przy kolektorach sieci kanalizacyjnej lub przy oczyszczalniach ścieków, służące do przyjmowania nieczystości ciekłych dowożonych pojazdami asenizacyjnymi z miejsc gromadzenia;
  14. składowisku odpadów – rozumie się przez to obiekt budowlany przeznaczony do składowania odpadów;
  15. podmiotach uprawnionych – należy przez to rozumieć przedsiębiorstwa będące gminnymi jednostkami organizacyjnymi lub podmiotami posiadającymi ważne zezwolenia wydane przez Prezydenta Miasta Poznania na prowadzenie działalności w zakresie:
    1. odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości,
    2. opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych;
  16. mobilnym punkcie gromadzenia odpadów problemowych – należy przez to rozumieć pojazd samochodowy o nazwie „GRATOWÓZ”, kursujący po Poznaniu w pierwszą sobotę miesiąca zgodnie z harmonogramem przekazanym mieszkańcom Miasta w formie ulotki oraz umieszczonym na stronie internetowej Urzędu Miasta Poznania: www.poznan.pl/srodowisko (zakładka: ODPADY KOMUNALNE);
  17. Pogotowiu Czystości – należy przez to rozumieć służby zajmujące się interwencyjnym usuwaniem zanieczyszczeń z terenu miasta Poznania;
  18. zwierzętach domowych – rozumie się przez to zwierzęta tradycyjnie przebywające wraz z człowiekiem w jego domu lub innym odpowiednim pomieszczeniu, utrzymywane przez człowieka w charakterze jego towarzysza;
  19. zwierzętach gospodarskich – rozumie się przez to zwierzęta gospodarskie w rozumieniu przepisów o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich;
  20. służbach kontrolnych – rozumie się przez to Straż Miejską bądź osoby imiennie upoważnione przez Prezydenta Miasta Poznania.

Rozdział II

WYMAGANIA W ZAKRESIE UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE NIERUCHOMOŚCI

§ 3

  1. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku na częściach nieruchomości udostępnionych do użytku publicznego, przez:
    1. uprzątanie błota, śniegu, lodu, chwastów i innych zanieczyszczeń z chodników (właścicieli nieruchomości dotyczą chodniki przylegające bezpośrednio do ich nieruchomości), podwórzy, przejść, bram, przystanków komunikacyjnych, dróg publicznych i przejść dla pieszych, itp.; nie dotyczy chodników, na których pobierane są opłaty z tytułu postoju lub parkowania pojazdów samochodowych oraz chodników na których zorganizowane są przystanki komunikacyjne;
    2. gromadzenie na skraju chodnika od strony jezdni błota, śniegu i lodu uprzątniętego z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, z zachowaniem możliwości odpływu wody do kanalizacji w sposób niezagrażający istniejącej zieleni;
    3. gromadzenie błota, śniegu i lodu uprzątniętego z przystanków komunikacyjnych oraz dróg publicznych przy krawędzi jezdni poza terenem przystanku komunikacyjnego, w sposób nieutrudniający zatrzymywanie się pojazdów, wysiadanie i wsiadanie pasażerów;
    4. usunięcie sopli lodowych i nawisów śniegu z dachów i gzymsów budynku niezwłocznie po ich pojawieniu się;
    5. usuwanie odpadów powstałych w wyniku remontu i modernizacji lokali oraz budynków (np. gruzu, itp.);
    6. utrzymanie w należytym stanie czystościowo - porządkowym placów zabaw przeznaczonych do wspólnego użytku, dokonywanie corocznej wymiany piasku w piaskownicach dla dzieci;
    7. utrzymywanie ogrodzeń w należytym stanie technicznym;
    8. uprzątanie (w szczególności zamiatanie, zbieranie, zmywanie, itp.) zanieczyszczeń z pomieszczeń i urządzeń budynków wielolokalowych przeznaczonych do wspólnego użytku (w szczególności sieni, klatek schodowych, korytarzy, kabin dźwigowych, itp.), studzienek (tzw. świetlików) piwnicznych przyokiennych i rur spustowych rynnowych z kratkami czyszczakowymi, jak i oczyszczanie zewnętrznych części budynków, na które siadają ptaki z zalegających odchodów ptasich;
  2. Interwencyjnym usuwaniem zanieczyszczeń na terenach publicznych Miasta Poznania oraz na zlecenie właścicieli nieruchomości zajmuje się odpłatnie, Pogotowie Czystości (tel. 986 – całodobowo).
  3. Zarządcy dróg i ciągów pieszych zobowiązani są do rozmieszczenia – uzależnionej od natężenia ruchu – odpowiedniej liczby koszy ulicznych na drobne odpadki komunalne, wykonanych z materiałów niepalnych.
  4. Wykonanie obowiązków właścicieli nieruchomości w zakresie postępowania z odpadami oraz utrzymania czystości i porządku na terenie budowy, należy do wykonawcy robót budowlanych.
  5. Właściciele terenów, na których organizowane są imprezy masowe, lub organizatorzy tych imprez – w porozumieniu z właścicielem – zobowiązani są do zapewnienia dostatecznej liczby pojemników bądź kontenerów do gromadzenia odpadów oraz odpowiedniej ilości szaletów przenośnych.
  6. Utrzymanie w należytym stanie technicznym i w odpowiedniej czystości (usuwanie ogłoszeń, plakatów, napisów, odchodów ptasich, itp.): skrzynek energetycznych, gazowych, słupów trakcyjnych i oświetleniowych, budek telefonicznych, itp. należy do ich właścicieli lub zarządców.

§ 4

  1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może odbywać się na terenie nieruchomości pod warunkiem, że powstające ścieki odprowadzane są do kanalizacji miejskiej sanitarnej lub gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z przepisami o utrzymaniu czystości i porządku w gminach; w szczególności ścieki takie nie mogą być bezpośrednio odprowadzane do kanalizacji deszczowej, zbiorników wodnych lub do ziemi.
  2. Naprawy pojazdów samochodowych poza warsztatami samochodowymi mogą odbywać się na terenie nieruchomości pod warunkiem, że prace związane z naprawą pojazdów nie są uciążliwe dla sąsiednich nieruchomości oraz nie będą powodowały zanieczyszczenia środowiska gruntowo-wodnego, a sposób postępowania z powstającymi odpadami będzie zgodny z przepisami szczególnymi.

§ 5

Mając na uwadze zasady utrzymania czystości i porządku, zabrania się:

  1. spalania na powierzchni ziemi oraz w instalacjach grzewczych budynków odpadów komunalnych (tworzyw sztucznych, gumy, odzieży, mebli oraz niebezpiecznych) oraz odpadów pochodzących z działalności gospodarczej (z wyłączeniem surowego drewna, papieru, makulatury, słomy), oraz odpadów zielonych z zastrzeżeniem § 9 pkt. 13,
  2. odprowadzania nieczystości ciekłych do rowów otwartych, zbiorników wodnych, kanalizacji deszczowej oraz pompowania ich na pola, łąki, itp.,
  3. niszczenia elewacji budynków, ogrodzeń i innych obiektów,
  4. umieszczania plakatów, reklam, ogłoszeń oraz malowania haseł i rysunków bez uzyskania zgody właściciela obiektu oraz zgłoszenia do Wydziału Urbanistyki i Architektury w przypadkach wskazanych prawem budowlanym, a w odniesieniu do obiektów zabytkowych, dodatkowo bez odrębnego pozwolenia miejskiego konserwatora zabytków.

Rozdział III

ZASADY GROMADZENIA ODPADÓW KOMUNALNYCH STAŁYCH I NIECZYSTOŚCI CIEKŁYCH

§ 6

Odpady komunalne

  1. Obowiązek gospodarowania odpadami komunalnymi na terenach nieruchomości ciąży na ich właścicielach, poprzez:
    1. wyznaczenie miejsc na ustawienie pojemników do gromadzenia odpadów oraz wyposażenie nieruchomości w zestaw pojemników do gromadzenia odpadów komunalnych, umożliwiających ich segregację;
    2. prowadzenie selektywnej zbiórki odpadów komunalnych powstałych na terenie nieruchomości;
    3. utrzymywanie pojemników do gromadzenia odpadów komunalnych w odpowiednim stanie sanitarnym i technicznym oraz porządku w miejscu ich ustawienia.
  2. Przyjmuje się, zgodnie z Planem Gospodarki Odpadami dla Miasta Poznania, że średnia ilość odpadów komunalnych wytwarzanych przez statystycznego mieszkańca Poznania wynosi rocznie 411,5 kg.
  3. Właściciel nieruchomości zapewnia utrzymanie czystości i porządku przez wyposażenie nieruchomości w pojemniki i kontenery o odpowiedniej pojemności, uwzględniającej częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów z nieruchomości, z zastrzeżeniem ust. 4.
  4. Odpady komunalne, które nie są zbierane w sposób selektywny, należy gromadzić w pojemnikach lub kontenerach wyłącznie do tego celu przeznaczonych, o minimalnej pojemności, uwzględniającej następujące normy (przy częstotliwości wywozu raz na dwa tygodnie):
    1. dla budynków mieszkalnych 0,015 m3 na mieszkańca, jednak co najmniej jeden pojemnik 0,11 m3 na każdą nieruchomość (dla osób samotnych oraz rodzin realizujących selektywną zbiórkę odpadów – dopuszcza się możliwość ustawienia pojemnika o pojemności 0,06 m3 – pod warunkiem, że osoby te wystąpią z pisemnym wnioskiem (załączając umowę z firmą wywozową) do służb kontrolnych i uzyskają potwierdzenie realizowania takiej zbiórki;
    2. dla szkół wszelkiego typu - 0,003 m3 na każdego ucznia (studenta) i pracownika;
    3. dla żłobków i przedszkoli - 0,003 m3 na każde dziecko i pracownika;
    4. dla lokali handlowych – 0,05 m3 na każde 10m2 powierzchni całkowitej, jednak co najmniej jeden pojemnik 0,11 m3 na lokal;
    5. dla punktów handlowych poza lokalem – 0,05 m3 na każdego zatrudnionego, jednak co najmniej jeden pojemnik 0,11 m3 na każdy punkt;
    6. dla lokali gastronomicznych – 0,02 m3 na jedno miejsce konsumpcyjne;
    7. dla ulicznych punktów szybkiej konsumpcji – co najmniej jeden pojemnik 0,11 m3;
    8. dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych – pojemnik 0,11 m3 na każdych 10 pracowników;
    9. dla szpitali, internatów, koszar, sanatoriów, hoteli, pensjonatów itp. – 0,02 m3 na jedno łóżko;
    10. dla ogródków działkowych – 0,02 m3 na każdą działkę w okresie od 1 marca do 31 października każdego roku, i 0,005 m3 poza tym okresem. (Dopuszcza się jeden pojemnik dla większej liczby działek, o pojemności stanowiącej iloczyn normatywnej pojemności i liczby działek).
  5. W przypadkach określonych w ust. 4 pkt 4 i 5, jeśli jest prowadzona działalność spożywcza lub gastronomiczna, oraz w ust. 4 pkt 6 i 7, należy dodatkowo, na zewnątrz poza lokalem, ustawić dostateczną liczbę koszy na odpady.
  6. Odpady powstałe w wyniku remontu i modernizacji na terenie nieruchomości należy gromadzić w specjalnych kontenerach, uniemożliwiających pylenie.
  7. W miejscach publicznych (np. chodniki, place, parki, zieleńce, przystanki tramwajowe i autobusowe, itp.) odpady komunalne należy gromadzić w koszach ulicznych o minimalnej pojemności 0,025 m3.
  8. W przypadku okresowo zwiększonych ilości odpadów komunalnych właściciel nieruchomości uzgadnia sposób ich gromadzenia z przedsiębiorcą, z którym zawarł umowę na odbieranie odpadów komunalnych.
  9. Odpady komunalne wielkogabarytowe niemieszczące się w typowych urządzeniach do zbierania odpadów oraz odpady niebezpieczne należy gromadzić w uzgodnieniu z przedsiębiorcą, z którym zawarto umowę o odbieraniu odpadów komunalnych, bądź dostarczać do stacjonarnych lub mobilnych Punktów Gromadzenia Odpadów Problemowych.
  10. Baterie należy gromadzić:
    1. w specjalnych pojemnikach w placówkach oświatowych (w ramach realizowanego programu edukacyjnego dla uczniów) oraz w innych obiektach użyteczności publicznej;
    2. w specjalnych pojemnikach w punktach handlowych prowadzących sprzedaż detaliczną baterii;
    3. w specjalnych pojemnikach („kieszeniach” – w kolorze czerwonym) przytwierdzonych do pojemników do selektywnej zbiórki szkła.
  11. Przeterminowane leki należy gromadzić w specjalnych pojemnikach ustawionych w aptekach, które przystąpiły do ich zbiórki w porozumieniu z miejską jednostką organizacyjną Urzędu Miasta Poznania.
  12. Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, przeznaczony dla gospodarstw domowych, jest odbierany i gromadzony nieodpłatnie:
    1. przez przedsiębiorców, z którymi zawarto umowę na odbieranie odpadów komunalnych;
    2. w stacjonarnych lub mobilnych Punktach Gromadzenia Odpadów Problemowych;
    3. w punktach sprzedaży detalicznej, przy zakupie sprzętu tego samego rodzaju, co zużyty sprzęt, w ilości nie większej niż ilość kupionego nowego sprzętu;
    4. w wyspecjalizowanych punktach zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Wykaz tych punktów, z adresami, umieszczony jest na stronie internetowej Urzędu Miasta Poznania <www.poznan.pl> na wortalu tematycznym ŚRODOWISKO, zakładka: ODPADY KOMUNALNE.
  13. Odpady niebezpieczne w odpadach komunalnych, powstające w gospodarstwach domowych niewymienione w § 6 ust. 10, 11 i 12 Regulaminu, np. lampy fluorescencyjne, środki ochrony roślin I i II klasy toksyczności, farby i rozpuszczalniki itp. wymienione w grupie 20 Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. z 2001 r. Nr 112, poz. 1206) są odbierane przez podmioty uprawnione do prowadzenia działalności w zakresie świadczenia usług komunalnych i przez mobilne punkty gromadzenia odpadów problemowych.
  14. Odpady komunalne, które są zbierane w sposób selektywny, należy gromadzić w pojemnikach lub kontenerach wyłącznie do tego celu przeznaczonych, o ujednoliconych kolorach i pojemnościach uwzględniających następujące normy:
    1. niebieskich, z przeznaczeniem na makulaturę o pojemności 0,1 - 2,5 m3;
    2. żółtych, z przeznaczeniem na tworzywa sztuczne o pojemności 0,1 - 2,5 m3;
    3. zielonych, z przeznaczeniem na szkło kolorowe o pojemności 0,1 - 2,5 m3;
    4. białych, z przeznaczeniem na szkło białe o pojemności 0,1 - 2,5 m3;
    5. brązowych, z przeznaczeniem na odpady ulegające biodegradacji:
      1. odpady zielone w zabudowie domków jednorodzinnych w pojemnikach o pojemności 0,06 – 0,12 m3,
      2. odpady zielone w zabudowie domów wielorodzinnych w kontenerach o pojemności 6–16 m3,
      3. kuchenne w zabudowie domków jednorodzinnych w pojemnikach o pojemności od 0,015 m3, wyłożonych workami biodegradowalnymi,
      4. kuchenne w zabudowie domów wielorodzinnych w pojemnikach o pojemności od 0,24 m3 , wyłożonych workami biodegradowalnymi.
Pojemniki winny posiadać logo lub nazwę przedsiębiorcy prowadzącego działalność w zakresie odbierania odpadów i oznaczenia określające rodzaj gromadzonych odpadów.
  1. W miejscach, w których ze względów technicznych występują trudności w lokalizacji stałego pojemnika do selektywnej zbiórki odpadów, dopuszcza się stosowanie do gromadzenia odpadów worków foliowych (nie dotyczy odpadów kuchennych).Kolor worka i oznaczenia na nim umieszczone powinny spełniać wymogi dotyczące pojemników, określone w ust. 13.
  2. Właściciel nieruchomości, na terenie której w wyniku pielęgnacji zieleni powstają odpady zielone, zobowiązany jest do ich selektywnego zbierania i przekazywania przedsiębiorcy, z którym zawarł umowę o odbieranie odpadów komunalnych lub innym uprawnionym przedsiębiorcom, posiadającym decyzję na odbieranie tych odpadów. Z obowiązku zwolnione są osoby fizyczne dokonujące kompostowania odpadów roślinnych we własnym zakresie i na własne potrzeby, w sposób niepowodujący uciążliwości dla otoczenia.
  3. Pojemniki i inne urządzenia do zbierania odpadów powinny być zlokalizowane w miejscach łatwo dostępnych, zarówno dla ich użytkowników, jak i dla pracowników przedsiębiorcy prowadzącego działalność w zakresie odbierania odpadów, w sposób niepowodujący nadmiernych uciążliwości i utrudnień dla mieszkańców nieruchomości lub osób trzecich.
  4. Mając na uwadze zasady bezpiecznego i racjonalnego gromadzenia odpadów, zabrania się:
    1. umieszczania w pojemnikach i kontenerach przeznaczonych do gromadzenia odpadów komunalnych zmieszanych: odpadów zebranych selektywnie, odpadów niebezpiecznych (określonych w ustawie o odpadach, m.in.: baterii, przeterminowanych leków, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego) oraz produkcyjnych;
    2. wrzucania do worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki odpadów innych odpadów, które nie są zbierane w sposób selektywny;
    3. jednostkom handlowym wrzucania do pojemników, które są przeznaczone do odpadów komunalnych zmieszanych, produktów spożywczych przeterminowanych lub nieprzydatnych do spożycia.

§ 7

Nieczystości ciekłe

  1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do odprowadzania nieczystości ciekłych do kanalizacji sanitarnej lub, jeżeli brak sieci kanalizacji sanitarnej, do szczelnego zbiornika bezodpływowego lub do przydomowej oczyszczalni ścieków bytowych.
  2. Właściciele nieruchomości zabudowanych, wyposażonych w szczelne zbiorniki bezodpływowe do gromadzenia nieczystości ciekłych, zobowiązani są na własny koszt do przyłączenia nieruchomości do sieci kanalizacyjnej w terminie nie dłuższym niż jeden rok, licząc od dnia jej wybudowania i przekazania do eksploatacji.Warunki techniczne wykonania i odbioru przyłącza wymagają uzgodnień z eksploatatorem sieci kanalizacji sanitarnej.

Rozdział IV

CZĘSTOTLIWOŚĆ I SPOSÓB POZBYWANIA SIĘ ODPADÓW KOMUNALNYCH LUB NIECZYSTOŚCI CIEKŁYCH Z NIERUCHOMOŚCI ORAZ Z TERENÓW PRZEZNACZONYCH DO UŻYTKU PUBLICZNEGO

§ 8

Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do korzystania z usług, w zakresie odbioru odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych, na podstawie zawartej pisemnej umowy z podmiotem posiadającym zezwolenia na prowadzenie tego rodzaju działalności.

§ 9

  1. Odpady zmieszane należy usuwać z terenu nieruchomości nie rzadziej niż jeden raz na dwa tygodnie, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
  2. W przypadku okresowo zwiększonych ilości odpadów komunalnych, właściciel nieruchomości uzgadnia termin ich odbioru z przedsiębiorcą, z którym zawarł umowę na odbieranie odpadów komunalnych.
  3. W przypadku placówek handlowo–usługowych zlokalizowanych poza budynkami wprowadza się obowiązek codziennego usuwania odpadów.
  4. W przypadku nieruchomości, na których organizowane są imprezy masowe, wprowadza się obowiązek niezwłocznego usuwania odpadów po zakończeniu imprezy oraz z terenów przyległych, jeżeli występuje taka potrzeba (zanieczyszczenie spowodowane imprezą).
  5. Odbieranie odpadów komunalnych wielkogabarytowych i odpadów zielonych powinno odbywać się na bieżąco, w zależności od potrzeb, w sposób uzgodniony z przedsiębiorcą odbierającym odpady komunalne.
  6. Opróżnianie pojemników do selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (z wyłączeniem odpadów kuchennych) oraz koszy ulicznych powinno się odbywać z częstotliwością zapewniającą niedopuszczenie do ich przepełnienia. Odpady zbierane selektywnie w workach winny być odbierane nie rzadziej niż raz w miesiącu zgodnie z harmonogramem ich wywozu ustalonym przez przedsiębiorcę i dostarczonym właścicielom nieruchomości.
  7. Opróżnianie pojemników do odpadów ulegających biodegradacji – kuchennych, powinno odbywać się raz na tydzień, a w okresie od 1 czerwca do 31 sierpnia dwa razy w tygodniu.
  8. Odbieranie odpadów komunalnych i opróżnianie zbiorników bezodpływowych oraz transport odpadów i nieczystości ciekłych z terenów nieruchomości dopuszczalny jest wyłącznie w dni powszednie w godz. od 6 do 20.
  9. Właściciele nieruchomości są zobowiązani do przechowywania za okres ostatnich 3 lat dowodów płacenia oraz umowy dot. usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych i opróżniania zbiorników bezodpływowych, w celu okazania wymienionych dokumentów instytucjom kontrolnym, posiadającym uprawnienia do przeprowadzania kontroli.
  10. W przypadku stwierdzenia niewywiązywania się przez właścicieli nieruchomości z obowiązków, o których mowa w ust. 9, Miasto zorganizuje odbieranie odpadów komunalnych oraz opróżnianie zbiorników bezodpływowych w trybie decyzji prezydenta miasta zgodnie z ustawą z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008, z 2006 r. Nr 144 poz. 1042).
  11. W przypadku znalezienia substancji w postaci niewybuchów, niewypałów i materiałów wybuchowych należy powiadomić Policję (997) bądź Straż Miejską (986), a w zakresie pozostałych rodzajów substancji niebezpiecznych dla zdrowia i życia ludności oraz środowiska – Państwową Straż Pożarną (998).
  12. Zabrania się spławiania do wód śniegu i błota pośniegowego wywożonego z terenów zanieczyszczonych, a w szczególności z miejsc publicznych miasta, z dróg, parkingów, terenów przemysłowych, baz transportowych, itp. Dopuszcza się ich magazynowanie wyłącznie na terenach do tego wyznaczonych, spełniających wymogi obowiązujących przepisów prawnych.
  13. Do czasu uruchomienia ogólnodostępnej kompostowni dla Miasta Poznania dopuszcza się w okresie od 15 października do 15 kwietnia spalanie suchych pozostałości roślinnych poza instalacjami i urządzeniami, jeżeli spalanie to nie narusza odrębnych przepisów oraz nie powoduje uciążliwości dla sąsiadów.

§ 10

  1. Ustala się następujące górne stawki opłat (z VAT) ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi:
    1. za jednorazowe odebranie odpadów komunalnych zmieszanych gromadzonych w pojemnikach:
          - pojemnik SM 0,06 m3 	          7,00 zł  
          - pojemnik SM-0,11 m3 i 0,12 m3	 14,00 zł  
          - pojemnik SM-0,24 m3		         28,00 zł   
          - pojemnik SM-0,36 m3		         43,00 zł   
          - pojemnik PA-1,1 m3	                 59,00 zł
          - kontener 4 m3   			180,00 zł
          - kontener 5 m3   			230,00 zł
          - kontener 6 m3                       280,00 zł   
          - kontener 7 m3                       330,00 zł   
          - kontener 8 m3 		        380,00 zł   
          - kontener 10 m3 		        430,00 zł   
          - kontener 16 m3                      700,00 zł   
          - FL - 2,5 m3			        120,00 zł 
          - FL - 5,0 m3			        172,00 zł
  1. za odpady zielone (gromadzone w pojemnikach lub – w porównywalnych co do objętości – workach) - 80% stawki jak w punkcie 1) – za jednorazowe odebranie
  2. za odpady kuchenne za jednorazowe odebranie:
          - pojemnik 0,015 m3		          1,60 zł
          - pojemnik 0,24 m3		 	  5 zł;
  1. za nieczystości ciekłe:
          - za 1 m3		                 18,00 zł;
  1. za uprzątnięcie chodnika położonego wzdłuż nieruchomości:
          - za 10 m2 powierzchni		 25,00 zł;
  1. za usuwanie odpadów z koszy ulicznych:
          - za opróżnienie 1 kosza ulicznego	 10,00 zł.
  1. Stawki opłat corocznie od 1 kwietnia podlegają zmianie, uwzględniającej obowiązujący w danym roku wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych, publikowany przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
  2. Jeśli odpady komunalne są zbierane i transportowane w sposób selektywny, stosuje się stawki określone w ust. 1 pkt 1 niższe o 25 %.

§ 11

  1. Właściciel nieruchomości wyposażonej w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych zobowiązany jest do wywozu nieczystości ciekłych.
  2. Częstotliwość wywozu nieczystości ciekłych powinna uniemożliwiać wypływ nieczystości ze zbiornika zwłaszcza wynikających z jego przepełnienia, a ilość odwiezionych do stacji zlewnych nieczystości ciekłych winna odpowiadać ilości wody zakupionej do celów bytowych.

§ 12

  1. Odpady powinny być zbierane w sposób selektywny. Podmiot prowadzący działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych jest obowiązany do selektywnego odbierania odpadów oraz ograniczenia ilości odpadów ulegających biodegradacji kierowanych do składowania. Obowiązany jest także uzyskać poziomy odzysku odpadów wynikające z Planu Gospodarki Odpadami dla Miasta Poznania.
  2. System gospodarowania odpadami komunalnymi zobowiązuje do ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, kierowanych do składowania:
    1. do 31 grudnia 2010 roku do nie więcej niż 75 proc. wagowo całkowitej masy odpadów ulegających biodegradacji;
    2. do 31 grudnia 2013 roku do nie więcej niż 50 proc.;
    3. do 31 grudnia 2020 roku do nie więcej niż 35 proc. – przyjmując za podstawę obliczenia masę tych odpadów, wytworzoną w roku 1995, wynoszącą 61 977 ton;
    4. Zobowiązuje się przedsiębiorców odbierających odpady komunalne do selektywnego odbierania odpadów ulegających biodegradacji średnio od jednej osoby w ciągu roku:
      1. w roku 2007 – 10 kg,
      2. w roku 2008 – 20 kg,
      3. w roku 2009 – 40 kg,
      4. w roku 2010 – 65 kg.
  3. Odpady z remontów nadające się do odzysku należy przekazywać podmiotom prowadzącym odzysk.

§ 13

Nieczystości ciekłe należy usuwać wyłącznie do stacji zlewnych.

§ 14

  1. Do odbierania odpadów komunalnych należy używać samochodów specjalistycznych, a do opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych – samochodów asenizacyjnych.
  2. Pojazdy, o których mowa w ust. 1, powinny spełniać wymagania określone w zarządzeniu Nr 839/2006/P Prezydenta Miasta Poznania z dnia 12 grudnia 2006 r. w sprawie wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca posiadający lub ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na świadczenie usług w zakresie:
    1. odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości;
    2. opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.

Rozdział V

OBOWIĄZKI OSÓB UTRZYMUJĄCYCH ZWIERZĘTA DOMOWE, MAJĄCE NA CELU OCHRONĘ PRZED ZAGROŻENIEM LUB UCIĄŻLIWOŚCIĄ DLA LUDZI ORAZ PRZED ZANIECZYSZCZENIEM TERENÓW PRZEZNACZONYCH DO WSPÓLNEGO UŻYTKU

§ 15

Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności, zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do użytku publicznego.

§ 16

  1. Do obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, a w szczególności psy, należy:
    1. zarejestrowanie psa;
    2. oznakowanie psa;
    3. wyposażenie psa w obrożę;
    4. prowadzenie psa na uwięzi, z zastrzeżeniem ust. 2; pies rasy uznawanej za agresywną lub pies w inny sposób zagrażający otoczeniu musi mieć nałożony kaganiec;
    5. stały skuteczny dozór nad psami i innymi zwierzętami domowymi, z zastrzeżeniem ust. 3;
    6. niewprowadzanie psów i innych zwierząt domowych, bez zgody właściciela, do obiektów użyteczności publicznej, z wyłączeniem obiektów przeznaczonych dla zwierząt, jak schroniska, lecznice, wystawy, itp.; postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z pomocy psów – przewodników;
    7. niewprowadzanie psów i innych zwierząt domowych na teren placów gier i zabaw, piaskownic dla dzieci, plaż, kąpielisk, boisk szkolnych i ogródków przedszkolnych oraz na tereny objęte zakazem na podstawie odrębnych uchwał Rady Miasta Poznania;
    8. usuwanie niezwłocznie zanieczyszczeń pozostawionych przez psy i inne zwierzęta w obiektach i na innych terenach przeznaczonych do użytku publicznego, a w szczególności na chodnikach, jezdniach, placach, parkingach, terenach zielonych (zieleńcach, parkach, pasach rozdziału dróg, itp.); postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z psów – przewodników. Dopuszcza się umieszczanie psich odchodów do koszy ulicznych pod warunkiem, że są one wyłożone workiem foliowym lub pozostawianie ich na terenach specjalnie wyznaczonych (tzw. wybiegach dla psów);
    9. niedopuszczanie do zakłócania ciszy i spokoju przez zwierzęta domowe.
  2. Zwolnienie psa ze smyczy, ale z nałożonym kagańcem, jest dozwolone jedynie w miejscach mało uczęszczanych przez ludzi i tylko w sytuacji, gdy posiadacz ma możliwość sprawowania kontroli nad jego zachowaniem.
  3. Zwolnienie ze smyczy psów bez kagańca jest dozwolone wyłącznie na terenie nieruchomości należycie ogrodzonej, w sposób uniemożliwiający jej opuszczenie przez psa i wykluczający dostęp osób trzecich, odpowiednio oznakowanej tabliczką ze stosownym ostrzeżeniem.

§ 17

  1. Osoby utrzymujące psa zobowiązane są do jego zarejestrowania i oznakowania w terminie 14 dni od wejścia w posiadanie psa.
  2. Rejestracja i oznakowanie psa następuje po okazaniu aktualnego zaświadczenia potwierdzającego przeprowadzenie szczepienia psa przeciwko wściekliźnie.
  3. Zgłoszenia psów do rejestracji przyjmują:
    1. inkasenci pobierający podatek od posiadania psów (wykaz inkasentów określa corocznie uchwała Rady Miasta Poznania w sprawie podatku od posiadania psów);
    2. Schronisko dla Zwierząt przy ulicy Bukowskiej 266 w Poznaniu, w ramach działania miejskiej jednostki budżetowej Usługi Komunalne.
  4. Miejski rejestr psów prowadzony jest przez miejską jednostkę budżetową Usługi Komunalne (Schronisko dla Zwierząt).
  5. Oznakowanie psa polega na umieszczeniu na obroży znaczka identyfikacyjnego, którego wzór określa załącznik Nr 1 do Uchwały.
  6. Znaczki identyfikacyjne wydawane są odpłatnie przez podmioty określone w ust. 3.
  7. Wpis w miejskim rejestrze psów obejmuje następujące dane: nazwisko, imię, adres i nr dowodu osobistego osoby utrzymującej psa, rasę i płeć psa, numer znaczka identyfikacyjnego i datę jego wydania.
  8. Osoba utrzymująca psa ma obowiązek jego wyrejestrowania w podmiocie określonym w ust. 3, w terminie 14 dni od dnia padnięcia psa.
  9. W przypadku zmiany osoby utrzymującej psa dotychczasowy posiadacz i nowy posiadacz są zobowiązani zawiadomić podmiot określony w ust. 3 w terminie 14 dni o tej zmianie.

Rozdział VI

WYMAGANIA W ZAKRESIE UTRZYMYWANIA ZWIERZĄT GOSPODARSKICH NA TERENACH WYŁĄCZONYCH Z PRODUKCJI ROLNICZEJ

§ 18

  1. Na obszarze obejmującym tereny w granicach wyznaczonych ulicami: Hetmańska, Reymonta, Przybyszewskiego, Żeromskiego, Niestachowska, Wojska Polskiego, Urbanowska, Słowiańska, Szelągowska odcinkami biegu rzeki Warta i dalszego biegu rzeki Cybina, ulicami Zawady, Podwale, Zamenhofa, Krzywoustego oraz zachodnim skrajem zabudowy Osiedla Piastowskiego do ul. Hetmańskiej, a także na terenie Osiedla Krzyżowniki – Smochowice w granicach wyznaczonych ulicami: Lutycka, Łobżenicka, Pelplińska, Starogardzka, Kościerzyńska, Oliwska, Polanowska (na całej długości), wzdłuż toru kolejowego i na terenie nieruchomości położonej przy ul. 28 Czerwca 1956 roku nr 312 – obowiązuje zakaz utrzymywania zwierząt gospodarskich.
  2. Na pozostałym obszarze dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich, z wyjątkiem nieruchomości:
    1. o zabudowie wielorodzinnej;
    2. o zabudowie jednorodzinnej, położonych na terenach o zabudowie wielorodzinnej;
    3. na których usytuowane są budynki użyteczności publicznej;
    4. na których znajdują się budynki zamieszkania zbiorowego.

§ 19

  1. Zezwala się na utrzymywanie na terenach nieruchomości, poza obszarem ujętym w § 18 ust. 1, wyłącznie jednego gatunku zwierząt gospodarskich.
  2. Postanowienia z ust. 1 nie stosuje się w przypadku równoczesnego utrzymywania gęsi, kaczek, kur i królików w liczbie do 30 sztuk łącznie.
  3. Liczba zwierząt gospodarskich utrzymywanych na terenie nieruchomości nie może być wyższa niż:
    1. świnie - 1 sztuka,
    2. owce - 2 sztuki,
    3. kozy - 2 sztuki,
    4. konie - 1 sztuka,
    5. bydło - 1 sztuka,
    6. kury - 30 sztuk,
    7. kaczki - 30 sztuk,
    8. gęsi - 30 sztuk,
    9. króliki - 30 sztuk,
    10. nutrie - 5 sztuk,
    11. norki - 5 sztuk,
    12. tchórzofretki - 5 sztuk
  4. Postanowienia ust. 3 dotyczące koni nie stosuje się do koni utrzymywanych w celach rekreacyjnych, rehabilitacyjnych i sportowych.
  5. Posiadacz zwierząt gospodarskich zobowiązany jest do przestrzegania następujących zasad:
    1. wytwarzane, podczas prowadzenia chowu lub hodowli, nieczystości będą gromadzone i usuwane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 lipca 2000 r. o nawozach i nawożeniu (Dz. U. z 2000 r. Nr 89, poz. 991 z późniejszymi zmianami) i nie będą powodować zanieczyszczenia terenu nieruchomości oraz wód powierzchniowych i podziemnych;
    2. zostaną zapewnione zwierzętom odpowiednie pomieszczenia gospodarskie.
  6. Właściciel lub użytkownik zwierząt gospodarskich wykorzystywanych do wykonywania usług przewozowych i rekreacyjnych zobowiązany jest do usuwania nieczystości pozostawionych po zwierzętach.

§ 20

Pszczoły winny być trzymane w ulach, ustawionych w odległości co najmniej 5 m od granicy nieruchomości – w taki sposób, aby wylatujące i przylatujące pszczoły nie zakłócały korzystania z nieruchomości sąsiednich.

Rozdział VII

OBSZARY PODLEGAJĄCE OBOWIĄZKOWEJ DERATYZACJI ORAZ TERMINY JEJ PRZEPROWADZANIA

§ 21

Właściciele nieruchomości zobowiązani są do przeprowadzania deratyzacji na terenie nieruchomości co najmniej raz w roku w okresie między 15 kwietnia a 15 maja oraz na bieżąco w przypadku wystąpienia gryzoni na terenie nieruchomości.

§ 22

Dokładny termin przeprowadzenia obowiązkowej deratyzacji Prezydent Miasta Poznania podaje do wiadomości poprzez obwieszczenie.

Rozdział VIII

PRZEPISY KOŃCOWE

§ 23

  1. Zapisy dotyczące odpadów ulegających biodegradacji – kuchennych, powstających w gospodarstwach domowych, wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2009 r.
  2. Do prowadzenia kontroli wypełniania obowiązków określonych w niniejszej uchwale upoważnia się Straż Miejską Miasta Poznania.

§ 24

Naruszenie przepisów niniejszej uchwały podlega karze wymierzanej w trybie i na zasadach określonych w prawie o wykroczeniach.

§ 25

Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Poznania.

§ 26

Traci moc uchwała Nr LVII/595/IV/2004 Rady Miasta Poznania z dnia 23 listopada 2004 r. w sprawie ustalenia szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Poznania.

§ 27

Uchwała wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.

(-) Przewodniczący RADY MIASTA POZNANIA Grzegorz Ganowicz



Edytuj Ostatnia aktualizacja: 15.04.2008, 19:45