REGULAMIN DOSTARCZANIA WODY I ODPROWADZANIA ŚCIEKÓW

UCHWAŁA NR XLVIII/629/V/2009 RADY MIASTA POZNANIA z dnia 13 stycznia 2009 r.

Na podstawie art. 3 ust. 2 pkt 2 i art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858 i z 2007 r. Nr 147, poz. 1033), uchwala się, co następuje:

REGULAMIN DOSTARCZANIA WODY I ODPROWADZANIA ŚCIEKÓW

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§ 1.

  1. Regulamin określa prawa i obowiązki przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego oraz odbiorców usług na terenach objętych porozumieniem komunalnym z dnia 26.03.1993 r., zawartym pomiędzy Miastem Poznań a Miastami i Gminami: Luboń, Puszczykowo, Mosina, Swarzędz, Czerwonak, Murowana Goślina, oraz porozumieniem komunalnym z dnia 30.06.2004 r., zawartym pomiędzy Miastem Poznań a Gminami: Kórnik, Suchy Las, Brodnica, z zastrzeżeniem postanowień ust. 2.
  2. W zakresie odprowadzania ścieków opadowych i roztopowych ujętych w otwarte lub zamknięte systemy kanalizacyjne regulamin określa prawa i obowiązki przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego oraz odbiorców usług tylko na terenie Miasta Poznania.
  3. Użyte w Regulaminie określenia oznaczają:
    1. odbiorca usług – każdy, kto korzysta z usług wodociągowo-kanalizacyjnych z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na podstawie pisemnej umowy z przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym;
    2. urządzenia kanalizacyjne – sieci kanalizacyjne, wyloty urządzeń kanalizacyjnych służących do wprowadzania ścieków do wód lub do ziemi oraz urządzenia podczyszczające i oczyszczające ścieki oraz przepompownie ścieków;
    3. urządzenie pomiarowe – przyrząd pomiarowy mierzący ilość odprowadzanych ścieków, znajdujący się na przyłączu kanalizacyjnym;
    4. urządzenia wodociągowe – ujęcia wód powierzchniowych i podziemnych, studnie publiczne, urządzenia służące do magazynowania i uzdatniania wód, sieci wodociągowe, urządzenia regulujące ciśnienie wody;
    5. wodomierz – przyrząd pomiarowy mierzący ilość pobranej wody przez punkty czerpalne wody w budynku, umieszczony na instalacji wewnętrznej budynku za wodomierzem głównym;
    6. wodomierz dodatkowy – przyrząd pomiarowy mierzący ilość bezpowrotnie zużytej wody;
    7. wodomierz główny – przyrząd pomiarowy mierzący ilość pobranej wody, znajdujący się na każdym przyłączu wodociągowym;
    8. wodomierz własny – przyrząd pomiarowy mierzący ilość pobranej wody z własnego ujęcia, służący do obliczenia należności z tytułu odprowadzania do kanalizacji ścieków,
    9. powierzchnia dachu – powierzchnia rzutu poziomego dachu, z której odprowadzane są ścieki opadowe lub roztopowe do otwartego lub zamkniętego systemu kanalizacyjnego.

Rozdział II

Minimalny poziom usług świadczonych przez przedsiębiorstwo wodociągowo‑kanalizacyjne

§ 2. Przedsiębiorstwo wodociągowo‑kanalizacyjne ma obowiązek:

1)zapewnić zdolność posiadanych urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych do realizacji dostaw wody w wymaganej ilości, dostaw wody z sieci pod odpowiednim ciśnieniem oraz dostaw wody i odprowadzania ścieków w sposób ciągły i niezawodny, a także zapewnić należytą jakość dostarczanej wody i odprowadzanych ścieków;

2)opracowywać wieloletni plan rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych będących w jego posiadaniu;

3)zapewnić budowę urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych, ustalonych przez gminę w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, w zakresie uzgodnionym w wieloletnim planie rozwoju i modernizacji, o którym mowa w pkt 2;

4)dokonywać na swój koszt niezbędnych napraw urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych oraz zdrojów ulicznych;

5)wydawać warunki techniczne niezbędne do podłączenia nieruchomości do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej eksploatowanej przez przedsiębiorstwo wodociągowo‑kanalizacyjne, oraz uzgodnić przedłożoną dokumentację techniczną albo wydać do niej opinię;

6)zamontować na swój koszt wodomierz główny i wodomierz dodatkowy, o którym mowa w § 16 ust. 3 pkt 2), po odbiorze przyłącza i podejścia wodomierzowego, oraz ponosić koszty związane z ich konserwacją, i w związku z tym dokonywać kontroli ich funkcjonowania z własnej inicjatywy, bez pobierania opłat, z wyjątkiem sytuacji, gdy kontrola odbywa się na wniosek odbiorcy usług – wówczas, w przypadku stwierdzenia prawidłowego działania wodomierza kontrolowanego, koszt kontroli ponosi odbiorca usług;

7)prowadzić regularną kontrolę wewnętrzną jakości wody i informować o niej poprzez publikację komunikatu w prasie jeden raz na kwartał;

8)przyjąć do systemu kanalizacyjnego ścieki bytowe, komunalne i przemysłowe oraz do kanalizacji deszczowej ścieki opadowe i roztopowe od odbiorców usług, na podstawie zawartych z nimi umów, zgodnie z zasadami określonymi w Regulaminie;

9)określić wymaganą jakość ścieków przyjmowanych do systemu kanalizacyjnego;

10)zapewnić sprawność techniczną oraz prawidłową eksploatację urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych;

11)w przypadku wystąpienia z wnioskiem o wydanie warunków technicznych odbioru ścieków innych niż bytowe, określić dopuszczalne wskaźniki zanieczyszczeń w ściekach, a także kontrolować, czy jakość przyjmowanych ścieków jest zgodna z obowiązującymi przepisami.

§ 3. Przedsiębiorstwo wodociągowo‑kanalizacyjne ma prawo:

1)kontrolować prawidłowość robót budowlano – instalacyjnych prowadzonych w związku z podłączaniem do sieci, oraz ich zgodność z warunkami technicznymi i dokumentacją techniczną;

2)do wstępu na teren nieruchomości lub do obiektu budowlanego, należących do osób, o których mowa w § 8, § 12 ust. 1 oraz § 13 ust. 1 i 3, w celu:

a)zainstalowania lub demontażu wodomierza głównego,

b)przeprowadzenia kontroli urządzenia pomiarowego, wodomierzy, wodomierza dodatkowego, wodomierza własnego lub wodomierza głównego, dokonania odczytu ich wskazań, badań i pomiarów,

c)przeprowadzenia kontroli wielkości i rodzaju powierzchni zanieczyszczonych o trwałej nawierzchni, z których ścieki opadowe i roztopowe odprowadzane są do otwartych lub zamkniętych systemów kanalizacyjnych,

d)przeprowadzenia przeglądów i napraw urządzeń posiadanych przez przedsiębiorstwo wodociągowo‑kanalizacyjne,

e)sprawdzenia ilości i jakości ścieków wprowadzanych do sieci,

f)odcięcia przyłącza wodociągowego lub przyłącza kanalizacyjnego lub założenia plomb na zamkniętych zaworach odcinających dostarczanie wody do punktów czerpalnych wody w budynku,

g)usunięcia awarii przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego, stanowiącego własność przedsiębiorstwa wodociągowo‑kanalizacyjnego;

3)do zajmowania pasa terenu na posesjach odbiorców usług, o szerokości niezbędnej do usunięcia awarii lub dokonania konserwacji urządzeń wodociągowych lub kanalizacyjnych, pod warunkiem, że na własny koszt przywróci ten teren do stanu sprzed awarii lub konserwacji, bądź pokryje należycie udokumentowane koszty poniesione w tym zakresie przez odbiorcę usług.

§ 4. Odbiorca usług ma obowiązek:

1)korzystać z instalacji wodociągowej w sposób nieskutkujący występowaniem zakłóceń w funkcjonowaniu sieci wodociągowej, a w szczególności eliminować możliwości wystąpienia skażenia bakteriologicznego lub chemicznego wody w sieci wodociągowej na skutek cofnięcia się wody z instalacji wodociągowej, powrotu ciepłej wody lub wody z instalacji centralnego ogrzewania;

2)użytkować instalację kanalizacyjną w taki sposób, aby wykluczyć możliwość występowania zakłóceń w funkcjonowaniu sieci kanalizacyjnej oraz nie wylewać substancji o składzie i stężeniu przekraczającym normy określone w obowiązujących przepisach;

3)umożliwiać realizację uprawnień, o których mowa w § 3 pkt 2 i 3;

4)prawidłowo utrzymywać i zabezpieczać przed ingerencją osób nieuprawnionych miejsca, w których zainstalowany jest wodomierz główny, wodomierz dodatkowy, wodomierz (łącznie ze studzienką), wodomierz własny lub urządzenie pomiarowe, oraz zapewnić łatwy dostęp do tych urządzeń;

5)powierzać usuwanie awarii przyłączy będących w posiadaniu odbiorcy usług, osobom posiadającym odpowiednie uprawnienia i kwalifikacje;

6)uzgadniać z przedsiębiorstwem wodociągowo‑kanalizacyjnym sprawy nasadzeń drzew lub krzewów oraz zabudowy w pasie sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej;

7)terminowo uiszczać należności za dostarczoną wodę i odprowadzone ścieki, zgodnie z wystawianymi przez przedsiębiorstwo wodociągowo‑kanalizacyjne fakturami VAT;

8)ponosić koszty likwidacji istniejącego przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego, w związku z realizacją nowego przyłącza do tej samej nieruchomości, jeżeli właścicielem istniejącego przyłącza jest odbiorca usług;

9)zawiadomić przedsiębiorstwo wodociągowo‑kanalizacyjne o posiadanych własnych ujęciach wody i w porozumieniu z przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym zapewnić opomiarowanie wody z nich pobieranej w celu umożliwienia prawidłowego obliczenia należności z tytułu odprowadzania ścieków;

10)wykorzystywać swoje przyłącza kanalizacyjne tylko na użytek własny i tylko do odprowadzania, przyłączem kanalizacyjnym łączącym nieruchomość z siecią kanalizacji sanitarnej, ścieków bytowych, a przyłączem kanalizacyjnym łączącym nieruchomość z siecią kanalizacji deszczowej, ścieków opadowych i roztopowych, chyba że zawarta umowa stanowi inaczej;

11)bezzwłocznie powiadamiać przedsiębiorstwo wodociągowo‑kanalizacyjne o zmianie danych objętych umową, a w szczególności o zbyciu nieruchomości lub innym sposobie zaprzestania jej władaniem, wskazując nowego właściciela lub władającego;

12)bezzwłocznie powiadamiać przedsiębiorstwo wodociągowo‑kanalizacyjne o stwierdzonych uszkodzeniach wodomierza głównego, wodomierza dodatkowego, wodomierza własnego lub urządzenia pomiarowego, w tym o zerwaniu plomby.

§ 5. Odbiorca usług ma prawo:

1)odbierania wody o odpowiednim ciśnieniu i jakości, z zastrzeżeniem § 32, 33 i 34;

2)nieprzerwanego odprowadzania ścieków, z zastrzeżeniem § 33 i 34;

3)zgłaszania przedsiębiorstwu wodociągowo‑kanalizacyjnemu reklamacji dotyczących wysokości naliczonych opłat za dostarczoną wodę i odebrane ścieki oraz żądania przeprowadzenia ekspertyzy wodomierza głównego i wodomierza dodatkowego przez właściwy organ administracji miar;

4)uzyskania rekompensaty w przypadku dostawy wody o obniżonej jakości;

5)bezpłatnego korzystania z zastępczych punktów poboru wody w przypadku przerw w dostawie wody, wskazanych w § 33 ust. 1 pkt 2 i § 34 ust. 1 pkt 1-3;

6)zgłaszania przedsiębiorstwu wodociągowo‑kanalizacyjnemu wskazań wodomierza, wodomierza głównego, wodomierza dodatkowego, wodomierza własnego lub urządzenia pomiarowego.

§ 6. Odbiorcy usług zabrania się:

1)pobierać wodę z pominięciem wodomierza, wodomierza głównego, wodomierza dodatkowego, wodomierza własnego, lub odprowadzać ścieki z pominięciem urządzenia pomiarowego, jeżeli takie urządzenie zostało zamontowane;

2)przemieszczać wodomierz, wodomierz główny, wodomierz dodatkowy, wodomierz własny, lub urządzenie pomiarowe, zakłócać ich funkcjonowanie, zrywać plomby na nich założone, jak również na zaworach odcinających;

3)wykorzystywać sieć wodociągową bądź instalację wodociągową do uziemiania urządzeń elektrycznych.

Rozdział III

Szczegółowe warunki i tryb zawierania umów z odbiorcami usług

§ 7. 1. Dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków odbywa się na podstawie pisemnej umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków, zawartej między przedsiębiorstwem wodociągowo‑kanalizacyjnym a odbiorcą usług.

2Integralną częścią umowy na odprowadzanie ścieków z odbiorcą usług wprowadzającym ścieki przemysłowe, jest załącznik określający dopuszczalne warunki, jakim powinny odpowiadać ścieki wprowadzane do sieci kanalizacyjnej.

3Umowę w imieniu przedsiębiorstwa wodociągowo‑kanalizacyjnego zawierają osoby upoważnione do jego reprezentowania lub osoby upoważnione do zawarcia umowy na podstawie pisemnego pełnomocnictwa.

4Odbiorca usług może zawrzeć umowę osobiście bądź przez należycie umocowanego przedstawiciela.

5W imieniu osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, umowę mogą zawrzeć osoby upoważnione do ich reprezentowania według właściwych rejestrów lub ewidencji oraz pełnomocnicy tych osób.

§ 8. 1. Przedsiębiorstwo wodociągowo‑kanalizacyjne jest obowiązane do zawarcia umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków z osobą, której nieruchomość została przyłączona do sieci, lub która z nieruchomości odprowadza ścieki opadowe i roztopowe do otwartego lub zamkniętego systemu kanalizacyjnego i która wystąpiła z pisemnym wnioskiem o zawarcie umowy. Wzór wniosku o zawarcie umowy na wprowadzanie do miejskiej kanalizacji deszczowej ścieków opadowych i roztopowych stanowi załącznik do niniejszego regulaminu.

2Umowa, o której mowa w ust. 1, może być zawarta z:

1)osobą posiadającą tytuł prawny do korzystania z nieruchomości, do której ma być dostarczana woda lub z której mają być odprowadzane ścieki; 2)właścicielem lub zarządcą nieruchomości zabudowanej budynkiem wielolokalowym lub budynkami wielolokalowymi; 3)osobą korzystającą z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym. § 9. Umowa zawiera w szczególności postanowienia dotyczące:

1)ilości i jakości świadczonych usług wodociągowych lub kanalizacyjnych oraz warunków ich świadczenia;

2)przyjętego okresu obrachunkowego, o którym mowa w § 18 ust. 1;

3)sposobu i terminów wzajemnych rozliczeń;

4)praw i obowiązków stron umowy;

5)warunków usuwania awarii przyłączy wodociągowych lub przyłączy kanalizacyjnych będących w posiadaniu odbiorcy usług;

6)procedur i warunków kontroli urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych;

7)danych przedsiębiorstwa wodociągowo‑kanalizacyjnego: jego oznaczenie, siedzibę i adres, datę podjęcia działalności, jej przedmiot i obszar, standardy jakości świadczonych usług, warunki wprowadzania ograniczeń dostarczania wody w przypadku wystąpienia jej niedoboru;

8)okresu obowiązywania umowy oraz odpowiedzialności stron za niedotrzymanie warunków umowy, w tym warunków wypowiedzenia.

§ 10. Treść umowy nie może ograniczać praw i obowiązków stron, wynikających z przepisów ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858 i z 2007 r. Nr 147, poz. 1033), z przepisów wykonawczych oraz postanowień Regulaminu.

§ 11. 1. Umowa zawierana jest na czas określony lub na czas nieokreślony.

2Umowa może zostać zmieniona po dokonaniu uzgodnień przez strony. Zmiana następuje poprzez podpisanie aneksu w formie pisemnej pod rygorem nieważności.

3. Strony mają prawo do rozwiązania umowy z zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia, z zastrzeżeniem § 33 ust. 3 i 34 ust. 2.

4. Umowa wygasa na skutek:

1)upływu czasu, na który została zawarta;

2)śmierci odbiorcy usług;.

5. Z dniem rozwiązania lub wygaśnięcia umowy przedsiębiorstwo wodociągowo‑kanalizacyjne może zaniechać dostarczania wody lub odbioru ścieków i zastosować środki techniczne uniemożliwiające pobór wody lub odprowadzenie ścieków.

§ 12. 1. Jeżeli nieruchomość zabudowana jest budynkiem wielolokalowym lub budynkami wielolokalowymi, umowa, o której mowa w § 7, jest zawierana z ich właścicielem lub z zarządcą. 2W przypadku, o którym mowa w ust. 1, właściciel lub zarządca budynku wielolokalowego lub budynków wielolokalowych jest uprawniony do zainstalowania wodomierzy mierzących zużycie wody przez wszystkie punkty czerpalne wody w danym budynku. Osoba korzystająca z lokalu jest obowiązana udostępnić lokal właścicielowi lub zarządcy w celu zainstalowania wodomierzy oraz dokonywania ich odczytów, legalizacji, konserwacji i wymiany.

§ 13. 1. Na wniosek właściciela lub zarządcy budynku wielolokalowego lub budynków wielolokalowych przedsiębiorstwo wodociągowo‑kanalizacyjne zawiera umowę także z osobą korzystającą z lokalu wskazaną we wniosku, jeżeli:

1)instalacja wodociągowa w budynku jest wyposażona w wodomierze, zainstalowane zgodnie z obowiązującymi warunkami technicznymi, mierzące zużycie wody przez wszystkie punkty czerpalne wody w budynku;

2)przed i za wodomierzem mierzącym zużycie wody przez punkty czerpalne wody w budynku zamontowany jest zawór odcinający kulowy, a bezpośrednio za zaworem za wodomierzem – zawór zwrotny antyskażeniowy;

3)jest możliwy odczyt wskazań wodomierzy w terminie uzgodnionym przez przedsiębiorstwo wodociągowo‑kanalizacyjne z właścicielem lub zarządcą;

4)właściciel lub zarządca rozliczy, zgodnie z § 19, różnicę wskazań między wodomierzem głównym a sumą wskazań wodomierzy mierzących zużycie wody przez wszystkie punkty czerpalne wody w budynku;

5)właściciel lub zarządca na podstawie umowy, o której mowa w § 12, reguluje należności wynikające z różnicy wskazań między wodomierzem głównym a sumą wskazań wodomierzy mierzących zużycie wody przez wszystkie punkty czerpalne wody w budynku;

6)właściciel lub zarządca określa warunki utrzymania tych wodomierzy zainstalowanych przy punktach czerpalnych oraz warunki pobierania wody z punktów czerpalnych znajdujących się poza lokalami;

7)został uzgodniony z właścicielem lub zarządcą sposób przerwania dostarczania wody do lokalu bez zakłócania dostaw wody do pozostałych lokali; w szczególności przez możliwość przerwania dostarczania wody do lokalu rozumie się założenie plomb na zamkniętych zaworach odcinających dostarczanie wody do lokalu;

8)został uzgodniony z właścicielem lub zarządcą sposób przerywania dostarczania wody z punktów czerpalnych znajdujących się poza lokalami, bez zakłócania dostaw wody do lokali.

2Właściciel lub zarządca przed złożeniem wniosku, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany do poinformowania osób korzystających z lokali o zasadach rozliczeń, o których mowa w ust. 1 pkt 4 i 5, oraz o obowiązku regulowania dodatkowych opłat wynikających z taryf za dokonywane przez przedsiębiorstwo wodociągowo‑kanalizacyjne rozliczenie.

3Przedsiębiorstwo wodociągowo‑kanalizacyjne może wyrazić zgodę na zawarcie umowy z osobą korzystającą z lokalu w budynkach wielolokalowych również w przypadku, gdy nie są spełnione warunki, o których mowa w ust. 1.

4Przedsiębiorstwo wodociągowo‑kanalizacyjne ma prawo wypowiedzieć umowę, o której mowa w ust. 1 i w ust. 3, jeżeli w trakcie jej obowiązywania wystąpią warunki uniemożliwiające jej spełnienie, w szczególności warunki uniemożliwiające ustalenie należności za dostarczoną wodę i odprowadzone ścieki dla poszczególnych lokali, w terminie określonym w umowie.

Rozdział IV

Sposób rozliczeń w oparciu o ceny i stawki opłat ustalone w taryfach

§ 14. Rozliczanie należności odbywa się na podstawie ilości dostarczonej wody i odprowadzonych ścieków lub wielkości powierzchni zanieczyszczonej o trwałej nawierzchni, z uwzględnieniem jej rodzaju i sposobu zagospodarowania, z której odprowadzane są ścieki opadowe i roztopowe, oraz określonych w trybie ustawowym taryf cen i stawek opłat.

§ 15. 1. Ilość dostarczonej wody ustala się na podstawie wskazania wodomierza głównego na przyłączu oraz wodomierza dodatkowego, z wyjątkiem przypadku określonego w § 13 ust. 1, kiedy to ilość dostarczonej wody ustala się na podstawie wskazań wodomierzy mierzących zużycie wody przez wszystkie punkty czerpalne wody w budynku, z uwzględnieniem wskazań wodomierza głównego.

2W przypadku braku wodomierza głównego, ilość dostarczonej wody ustala się w oparciu o przeciętne normy zużycia wody dla poszczególnych grup odbiorców usług, na podstawie odrębnych przepisów.

3W przypadku niesprawności wodomierzy, o których mowa w ust. 1, jeżeli umowa nie stanowi inaczej, ilość pobranej wody ustala się na podstawie średniego zużycia wody w okresie 3 miesięcy przed stwierdzeniem niesprawności wodomierzy, a gdy nie jest to możliwe – na podstawie średniego zużycia wody w analogicznym okresie roku ubiegłego lub iloczynu średniomiesięcznego zużycia wody w roku ubiegłym i liczby miesięcy niesprawności wodomierzy.

4W przypadku niemożności odczytania wskazań wodomierzy, o których mowa w ust. 1, przedsiębiorstwo wodociągowo‑kanalizacyjne wystawia fakturę zaliczkową, która zostaje rozliczona po odczytaniu ich wskazań.

§ 16. 1. Ilość odprowadzonych ścieków, z wyłączeniem ścieków opadowych i roztopowych, ustala się na podstawie wskazań urządzeń pomiarowych.

2W sytuacji braku urządzeń pomiarowych, ilość odprowadzonych ścieków, o których mowa w ust. 1, przyjmuje się jako równą ilości wody pobranej ustalonej na podstawie odczytu wodomierza głównego lub wodomierza własnego, albo określonej w umowie.

3W rozliczeniach ilości odprowadzonych ścieków, o których mowa w ust. 1, ilość bezpowrotnie zużytej wody uwzględnia się wyłącznie w przypadkach, gdy wielkość jej zużycia na ten cel ustalona jest na podstawie wodomierza dodatkowego zainstalowanego:

1)na instalacji wewnętrznej, za wodomierzem głównym, na koszt odbiorcy usług, albo

2)równolegle do wodomierza głównego, na zasadzie rozdziału instalacji, na koszt przedsiębiorstwa wodociągowo‑kanalizacyjnego.

4W przypadku niemożności odczytania wskazań urządzenia pomiarowego, przedsiębiorstwo wodociągowo‑kanalizacyjne wystawia fakturę zaliczkową, która zostaje rozliczona po odczytaniu jego wskazań.

§ 17. W rozliczeniach za odprowadzanie ścieków opadowych i roztopowych z powierzchni zanieczyszczonych o trwałej nawierzchni uwzględnia się w szczególności powierzchnie portów, lotnisk, terenów przemysłowych, handlowych, usługowych i składowych, baz transportowych, dróg i parkingów oraz dachów budynków przemysłowych, handlowych, usługowych i mieszkalnych.

§ 18. 1. Do rozliczeń z odbiorcami usług stosuje się jednomiesięczne, dwumiesięczne, trzymiesięczne lub sześciomiesięczne okresy obrachunkowe, ustalone w umowie zawartej z odbiorcą usług.

2Przedsiębiorstwo wodociągowo‑kanalizacyjne może wystawiać faktury zaliczkowe, które są rozliczane po odczycie wodomierza, wodomierza głównego, wodomierza dodatkowego, wodomierza własnego lub urządzenia pomiarowego.

3Odbiorca usług dokonuje zapłaty w formie przelewu, wpłaty na konto przedsiębiorstwa wodociągowo‑kanalizacyjnego albo gotówką w kasie przedsiębiorstwa wodociągowo‑kanalizacyjnego, w terminie płatności oznaczonym na fakturze VAT.

4Jeżeli opłaty nie zostały wniesione przez odbiorcę usług w oznaczonym terminie, przedsiębiorstwo wodociągowo‑kanalizacyjne nalicza odsetki ustawowe oraz wysyła upomnienie, wyznaczając dodatkowy 14-dniowy termin zapłaty, uprzedzając równocześnie o możliwości zamknięcia przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego.

5W przypadku gdy odbiorca usług nie uiścił należności za pełne dwa okresy obrachunkowe następujące po dniu otrzymania upomnienia w sprawie uregulowania zaległej opłaty, o którym mowa w ust. 4, przedsiębiorstwo wodociągowo‑kanalizacyjne może zaprzestać świadczenia usług.

6W przypadku powstania długu po stronie odbiorcy usług na skutek nieuiszczenia należności, przedsiębiorstwo wodociągowo‑kanalizacyjne może na zasadach ogólnych zaliczyć należność z wpłat bieżących na poczet zaległych odsetek i zaległych opłat.

§ 19. 1. Właściciel lub zarządca budynku wielolokalowego lub budynków wielolokalowych, będący stroną umowy o której mowa w § 13 ust. 1, jest obowiązany do rozliczenia kosztów dostarczenia wody i odprowadzenia ścieków z osobami korzystającymi z lokali w budynku.

2Właściciel lub zarządca budynku wielolokalowego lub budynków wielolokalowych dokonuje wyboru metody rozliczania kosztów różnicy wskazań między wodomierzem głównym a sumą wskazań wodomierzy mierzących zużycie wody przez punkty czerpalne wody w budynku. Należnościami wynikającymi z przyjętej metody rozliczania obciąża osoby korzystające z lokali w tych budynkach.

3Suma należności, o których mowa w ust. 2, a którymi zostają obciążone przez właściciela lub zarządcę osoby korzystające z lokali w budynku, nie może być wyższa od kosztów ponoszonych przez właściciela lub zarządcę na rzecz przedsiębiorstwa wodociągowo‑kanalizacyjnego.

Rozdział V

Warunki przyłączania do sieci

§ 20. 1. Realizację budowy przyłączy do sieci oraz studni wodomierzowej, pomieszczenia przewidzianego do lokalizacji wodomierza głównego i urządzenia pomiarowego zapewnia na własny koszt osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci.

2Koszt nabycia, zainstalowania i utrzymania wodomierza głównego i wodomierza dodatkowego ponosi przedsiębiorstwo wodociągowo‑kanalizacyjne, natomiast urządzenia pomiarowego - odbiorca usług.

§ 21. 1. Wniosek o wydanie warunków technicznych przyłączenia do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej składa osoba posiadająca tytuł prawny do korzystania z nieruchomości, która ma zostać podłączona. W uzasadnionych przypadkach przedsiębiorstwo wodociągowo‑kanalizacyjne może wyrazić zgodę na przyłączenie osobie, która korzysta z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym. Wzór wniosku ustala przedsiębiorstwo wodociągowo‑kanalizacyjne.

2Do wniosku o wydanie warunków technicznych przyłączenia do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej należy załączyć:

1)dokument potwierdzający tytuł prawny do korzystania z nieruchomości, a w przypadku nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym, opis jej statusu prawnego;

2)aktualną mapę zasadniczą z określonym stanem prawnym nieruchomości, do której ma nastąpić przyłączenie, oraz przyległej ulicy bądź drogi.

Rozdział VI

Warunki techniczne określające możliwości dostępu do usług wodociągowo-kanalizacyjnych oraz sposób dokonywania odbioru przez przedsiębiorstwo wodociągowo‑kanalizacyjne wykonanego przyłącza

§ 22. 1. Realizacja nowego przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego odbywa się na koszt odbiorcy usług.

2Szczegółowe warunki techniczne realizacji nowego przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego określa przedsiębiorstwo wodociągowo‑kanalizacyjne.

§ 23. Na pisemny wniosek odbiorcy usług przedsiębiorstwo wodociągowo‑kanalizacyjne jest zobowiązane w terminie 30 dni, a w szczególnych przypadkach w terminie 45 dni:

1)wydać opinię albo warunki techniczne niezbędne do podłączenia nieruchomości do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej;

2)uzgodnić przedłożoną dokumentację techniczną bądź wydać do niej opinię.

§ 24. Przystąpienie do realizacji przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego wymaga uzyskania zgody przedsiębiorstwa wodociągowo‑kanalizacyjnego. Wzór wniosku o uzyskanie zgody na realizację robót budowlanych określa przedsiębiorstwo wodociągowo‑kanalizacyjne. Jeśli w ciągu 12 dni od daty wpływu wniosku przedsiębiorstwo wodociągowo‑kanalizacyjne nie zgłosi do niego uwag, wykonawca robót może przystąpić do realizacji przyłączy.

§ 25. Odbiorca usług zobowiązany jest powiadomić pisemnie przedsiębiorstwo wodociągowo‑kanalizacyjne o terminie przystąpienia do budowy przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego z co najmniej 5-dniowym wyprzedzeniem.

§ 26. 1. Odbiory techniczne przyłącza, przez przedsiębiorstwo wodociągowo ‑ kanalizacyjne, dokonywane są dwuetapowo, tj. jako odbiór w stanie odkrytym po zakończeniu robót montażowych, oraz odbiór końcowy, na podstawie pisemnego lub telefonicznego zgłoszenia dokonywanego każdorazowo przez Inwestora (aktualnego lub przyszłego odbiorcę usług) po zakończeniu robót budowlano-montażowych, wykonanych na podstawie uprzednio wydanych przez przedsiębiorstwo wodociągowo‑kanalizacyjne warunków technicznych i uzgodnionego projektu technicznego.

2Spisanie protokołu odbioru technicznego przyłącza następuje po dostarczeniu przez Inwestora:

1)inwentaryzacji geodezyjnej powykonawczej;

2)protokołu zagęszczenia gruntu w pasie drogowym;

3)protokołu od zarządcy drogi o przywróceniu nawierzchni do stanu pierwotnego.

§ 27. Rozpoczęcie świadczenia usług następuje bezzwłocznie po zakończeniu prac i dokonaniu ich odbioru przez przedsiębiorstwo wodociągowo‑kanalizacyjne, zamontowaniu wodomierza głównego - w przypadku usługi dostawy wody, oraz zawarciu umowy z odbiorcą usług.

§ 28. W przypadku gdy ścieki przekraczają dopuszczalne warunki określone w przepisach prawa, przedsiębiorstwo wodociągowo‑kanalizacyjne ma prawo uzależnić podpisanie umowy od ich podczyszczania przez odbiorcę usług.

§ 29. 1. Koszty dostawy, montażu, legalizacji i utrzymania wodomierza głównego i wodomierza dodatkowego, o którym mowa w § 16 ust. 3 pkt 2), pokrywa przedsiębiorstwo wodociągowo‑kanalizacyjne.

2Koszty dostawy, montażu, legalizacji i utrzymania wodomierza dodatkowego, o którym mowa w § 16 ust. 3 pkt 1), wodomierza własnego oraz urządzenia pomiarowego, pokrywa odbiorca usług

3Koszty dostawy, montażu, legalizacji oraz utrzymania w odpowiednim stanie technicznym i właściwe zabezpieczenie wodomierzy mierzących zużycie wody przez punkty czerpalne wody w budynku pokrywa właściciel lub zarządca budynku.

4Wodomierze mierzące zużycie wody przez punkty czerpalne wody w budynku podlegają okresowej legalizacji staraniem i na koszt ich właścicieli lub zarządcy budynku, według wymogów określonych w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 7 stycznia 2008 r. w sprawie prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych (Dz. U. Nr 5, poz. 29).

5Wykonane podejścia wodomierzowe pod wodomierze mierzące zużycie wody przez punkty czerpalne wody w budynku, są plombowane przez przedsiębiorstwo wodociągowo‑kanalizacyjne.

6W przypadku konieczności wymiany lub okresowej legalizacji wodomierzy mierzących zużycie wody przez punkty czerpalne wody w budynku, właściciel lub zarządca budynku występuje do przedsiębiorstwa wodociągowo‑kanalizacyjnego o zdjęcie założonej plomby i ponowne założenie po dokonaniu koniecznej czynności.

Rozdział VII

Postępowanie w przypadku niedotrzymania ciągłości usług i odpowiednich parametrów dostarczanej wody oraz wprowadzanych do sieci kanalizacyjnej ścieków

§ 30. Przedsiębiorstwo wodociągowo‑kanalizacyjne zobowiązane jest do udzielenia odbiorcom usług informacji dotyczących przerw i ograniczeń w dostarczaniu wody i odprowadzaniu ścieków.

§ 31. 1. O planowanych przerwach w dostawie wody lub odprowadzaniu ścieków należy skutecznie powiadomić odbiorców usług najpóźniej na 2 dni przed planowanym terminem.

2W razie przerwy w dostawie wody przekraczającej 12 godzin, przedsiębiorstwo wodociągowo‑kanalizacyjne udostępnia zastępcze punkty poboru wody i informuje równocześnie odbiorców usług o ich lokalizacji i możliwości korzystania.

§ 32. 1. Dopuszcza się możliwość ograniczenia w dostawach wody:

1)w przypadku braku wody na ujęciu;

2)w celu zwiększenia dopływu wody do hydrantów przeciwpożarowych;

3)na podstawie decyzji wydanej przez Państwową Inspekcję Sanitarną.

2W sytuacjach opisanych w ust. 1 przedsiębiorstwo wodociągowo‑kanalizacyjne wprowadza ograniczenia w konsumpcji wody, w granicach możliwości dystrybucji, po uprzednim zawiadomieniu odbiorców usług.

§ 33. 1. Przedsiębiorstwo wodociągowo‑kanalizacyjne może odciąć dostawę wody lub zamknąć przyłącze kanalizacyjne, jeżeli:

1)przyłącze wodociągowe lub przyłącze kanalizacyjne wykonano niezgodnie z przepisami prawa;

2)odbiorca usług nie uiścił należności za pełne dwa okresy obrachunkowe, następujące po dniu otrzymania upomnienia w sprawie uregulowania zaległej opłaty;

3)jakość wprowadzanych ścieków nie spełnia wymogów określonych w przepisach prawa;

4)został stwierdzony nielegalny pobór wody lub nielegalne odprowadzanie ścieków, to jest bez zawarcia umowy, jak również przy celowo uszkodzonych albo pominiętych wodomierzach lub urządzeniach pomiarowych;

5)stwierdzono działania wpływające na zmianę, zatrzymanie lub utratę właściwości lub funkcji metrologicznych wodomierza lub urządzenia pomiarowego.

2Przedsiębiorstwo wodociągowo‑kanalizacyjne, które odcięło dostawę wody z przyczyn, o których mowa w ust. 1 pkt 2, jest obowiązane do równoczesnego udostępnienia zastępczego punktu poboru wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi i poinformowania odbiorców usług o jego lokalizacji i możliwości korzystania.

3Przedsiębiorstwo wodociągowo‑kanalizacyjne o zamiarze odcięcia dostawy wody lub zamknięcia przyłącza kanalizacyjnego oraz o miejscu i sposobie udostępniania zastępczych punktów poboru wody zawiadamia powiatowego inspektora sanitarnego, wójta (burmistrza, prezydenta miasta) oraz odbiorcę usług co najmniej na 20 dni przed planowanym terminem odcięcia dostawy wody lub zamknięcia przyłącza kanalizacyjnego.

4Zamknięcie przyłącza wodociągowego bądź kanalizacyjnego stanowi podstawę dla przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego do rozwiązania bez wypowiedzenia odpowiednio umowy o zaopatrzenie w wodę bądź o odprowadzanie ścieków.

§ 34. 1. Dopuszcza się wstrzymanie zaopatrzenia w wodę lub odprowadzania ścieków bez uprzedniego zawiadomienia odbiorców usług, w następujących przypadkach:

1)zaistnienie awarii i konieczność jej usunięcia,

2)wystąpienie bezpośredniego zagrożenia dla życia, zdrowia lub środowiska związane z funkcjonowaniem sieci,

3)działanie siły wyższej, które uniemożliwiło dalsze świadczenie usług,

4)zagrożenie prawidłowego funkcjonowania elementów systemu kanalizacyjnego na skutek zrzutu ścieków przekraczających dopuszczalne warunki.

2Zamknięcie przyłącza kanalizacyjnego na podstawie ust. 1 pkt  4), stanowi podstawę dla przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego do rozwiązania umowy o odprowadzanie ścieków bez wypowiedzenia.

3O wstrzymaniu zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków, o którym mowa w ust. 1, przedsiębiorstwo wodociągowo‑kanalizacyjne niezwłocznie informuje odbiorców usług, w sposób zwyczajowo przyjęty.

4W przypadku działania siły wyższej wstrzymanie lub ograniczenie dopływu wody i odprowadzania ścieków może nastąpić także w drodze decyzji właściwego organu.

§ 35. Wznowienie przez przedsiębiorstwo wodociągowo‑kanalizacyjne świadczenia usług poprzez otwarcie przyłącza wodociągowego bądź kanalizacyjnego, następuje po usunięciu przez odbiorcę usług nieprawidłowości, które spowodowały zamknięcie przyłącza, uiszczeniu należnych opłat i w przypadku jej wcześniejszego rozwiązania - zawarciu nowej umowy z przedsiębiorstwem wodociągowo‑kanalizacyjnym.

§ 36. W przypadkach zamknięcia przyłącza kanalizacyjnego, opisanych w § 33 ust. 1 pkt 3 i § 34 ust. 1 pkt 4, przedsiębiorstwo wodociągowo‑kanalizacyjne może:

1)nakazać zastosowanie niezbędnych urządzeń podczyszczających;

2)określić odrębne warunki odbioru ścieków;

3)naliczyć opłaty dodatkowe za przekroczenie ładunku, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie uregulowaniami.

Rozdział VIII

Reklamacje

§ 37. 1. Odbiorcy usług mogą składać reklamacje, w szczególności z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania usług oraz wysokości naliczonej opłaty.

2Wszystkie reklamacje dotyczące usług można zgłaszać osobiście w siedzibie przedsiębiorstwa wodociągowo‑kanalizacyjnego, pisemnie na jego adres lub wskazany przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne adres e-mailowy, bądź pod numer telefonu uwidoczniony na fakturach.

3Odbiorca usług, który składa reklamację, winien wskazać lub dołączyć dokumenty i inne dowody uzasadniające reklamację.

4Przedsiębiorstwo wodociągowo‑kanalizacyjne udziela odpowiedzi na reklamację pisemną w ciągu 14 dni od daty jej wniesienia, za którą przyjmuje się datę jej wpływu do siedziby przedsiębiorstwa wodociągowo‑kanalizacyjnego.

5Jeżeli załatwienie reklamacji wymaga przeprowadzenia wizji lokalnej, termin udzielenia odpowiedzi może ulec przedłużeniu do maksymalnie 1 miesiąca.

6Zgłoszenie reklamacji wysokości naliczonej opłaty nie wstrzymuje obowiązku terminowego uregulowania należności.

Rozdział IX

Warunki dostarczania wody na cele przeciwpożarowe

§ 38. 1. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, zgodnie z obowiązującymi cenami i stawkami opłat określonymi w taryfie, obciąża Miasto lub Gminę za pobraną wodę na cele przeciwpożarowe na podstawie comiesięcznych raportów przekazywanych przez Miejską lub Gminną Komendę Straży Pożarnej do przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego w zakresie ilości zużytej na ten cel wody.

2Warunki techniczne, jakie powinny spełniać sieci wodociągowe będące źródłem wody dla sieci i urządzeń przeznaczonych do celów przeciwpożarowych, określa rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 czerwca 2003 r. w sprawie przeciwpożarowego zaopatrzenia w wodę oraz dróg pożarowych (Dz. U. Nr 121, poz. 1139).

Rozdział X

Postanowienia końcowe

§ 39. Przedsiębiorstwo wodociągowo‑kanalizacyjne zobowiązane jest do udostępnienia regulaminu na żądanie odbiorcy usług.

§ 40. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Poznania.

§ 41. Traci moc Uchwała Nr LXXXVII/989/IV/2006 Rady Miasta Poznania z dnia 7 lutego 2006 r. w sprawie Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków (Dziennik Urzędowy Województwa Wielkopolskiego z dnia 3 kwietnia 2006 r. Nr 43, poz. 1125).

§ 42. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.

								Przewodniczący RMP 
								(-) Grzegorz Ganowicz 



Edytuj Ostatnia aktualizacja: 06.09.2009, 14:14